SVENSKTILLVERKADE BARNVAGNAR FRÅN 1960-TALET OCH BÖRJAN AV 1970-TALET

© CARIN WIDBÄCK 2024

Omarbetad 2012-2013-2014

 

När jag för några år sen skrev och la ut det här, fanns INGET skrivet på "nätet" om äldre svenska barnvagnar. Men nu har det liksom exploderat och det gör mig glad, för mitt barnvagnsintresse är stort och har ALLTID varit det! Jag tycker att dessa "bruksvaror" gott kan mäta sig med "gamla amerikanare" eller andra äldre bilar, motorcyklar och mopeder som det är en stor samlarvurm på!

Men tyvärr är det mycket svårare att få tag i gamla barnvagnar, för att inte tala om kataloger och broschyrer från förr!

De tre firmorna A. W. Nilsson, Emmaljunga AB och Brio är de stora och enda firmorna under merparten av 1900-talet. Nu finns Emmaljunga och Brio kvar.

 

AWN

A.W. Nilssons fabrik låg i Malmö, senare i Kristianstad, och tillverkade förutom barn- och dockvagnar också stålmöbler, kirurgiska möbler och dentalmöbler. De tillverkade barnvagnar mellan 1855 och ca 1975. Köptes upp av Brio mot slutet av "sin levnad".

Man kan nog dra slutsatsen att Gustaf Nilsson på 1850-talet tillverkade Sveriges första barnvagn. Han gjorde ovala vaggor i korg och med hjälp av smeden i närheten tillverkades hjul på en vaggans korg – i stället för medar.

 

EMMALJUNGA

Det är väl kanske den allra mest kända barnvagnstillverkaren (emedan den ännu finns). Ett familjeföretag som startade i Emmaljunga 1918 - fast då gjordes cyklar. Barnvagnar har tillverkats från 1925. Dockvagnar tillverkas också. Första året såldes 200 barnvagnar.

 

BRIO

Ordet står för Bröderna Ivarsson I Osby.

Det var Hitlers förtjänst att de började tillverka barnvagnar. Tidigare hade de importerat vagnarna från Tyskland, men när det blev krig fick de börja tillverka egna i Sverige. Barnvagnstillverkare från 1935. Även dockvagnar har tillverkats.

 

Så till en del modeller (fler fanns ju i marknaden, förstås!) runt 1960-talet och början av 70-talet, den tid som jag finner roligast att se på. För i slutet av 60-talet övergick alla vagnars mjuka former till strikt kantigt. Tyvärr började man också övergå till att använda tyger (manchester, perlon, velour) i stället för vävplast och galon. De senare decennierna har ju inneburit en övergång till idel andra sorters mönstrade tyger, som ofta ej håller sig fräscha! (Och ett extra bekymmer är det ju att behöva använda regnskyddet så snart det är lite fuktigt ute!)

Numer är ju barnvagnarna "rena monster" ofta mycket svarta och grå. Måhända de är praktiska, men skönheten i linjerna är borta, tycker jag!

 

Ser man i äldre broschyrer finner man att de olika firmorna har snarlika modeller ungefär samtidigt. Tillfälligheter? Nä, de sneglade nog allt en hel del på varann!

De flesta barnvagnar jag har med i min lista är hopfällbara, om jag inte har skrivit något annat. X-chassin ger en bättre fjädring. Ibland har ju chassin med annan diameter på hjulen använts och det gör då att vagnen inte får den beteckning efter siffran som i min lista för AWN och Brio. Oftast har vagnarna ett fällbart ryggstöd i botten på korgen (som man kunde fälla upp då babyn började vilja sitta), men inte alltid och för alla modeller vet jag inte hur det är. Sittvagnarnas ryggstöd och fotstöd är ställbart på de allra flesta modeller.

Allra sist har jag lagt in några tvillingligg- och sittvagnar. Såna fanns inte så många olika modeller av!

 

AWN AWN AWN AWN AWN AWN AWN AWN

LIGGVAGNAR (de flesta kan kombineras med sittinsats)

 

AWN 444 hgst.

I katalogen för 1961 finns denna vagn, som har en tuff design med två färger. Praktisk ficka på kortsidan närmast "föraren". Filigranshjul. Liten, kompakt och smidig. Låg och djup. 220 mm hjul. Sittdel 441 används.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

Vikt: 15,5 kg.

AWN 680 kest.

I samma katalog finns denna. Verkar vara lite tungkörd och kan det inte vara lätt att fastna i bromsspaken med den svarta kulan på? Lite klumpig i utförandet. Ingen ficka.Den är förstås hopfällbar, som de allra flesta svenska vagnar på den här tiden.

Vagnen var tänkt som en svensk vagn som var lite lika de stora engelska Silver Cross- och danska PMK-vagnarna.

Korg av plåt och celluloidhandtag. 350 mm hjuldiameter.

Vikt: 22 kg.

AWN 531 egst.

I 1962 års katalog, finns denna vagn. Liten, kompakt och smidig. Låg och djup. Ficka framtill. Fällbart ryggstöd i botten. Stum fjädring.

Korgen består av dubbel vävplast och celluloidhandtag.

Hjulen har diametern 250 mm och sittdel 439 används.

Vikt: 16,5 kg.

AWN 545 egst.

I produktbladet för 1962 finns denna vagn. Även Emmaljunga och Brio hade liknande modeller under 60-talets första år. Ficka på kortsidan närmast "föraren". Liten och smidig. Låg och djup.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

250 mm hjul. Sittdel 441 används.

Vikt: 16,5 kg.

AWN trappgående 548 epst.

Detta är AWN:s version av den trappgående barnvagnen från 1963.

Efter att ha provat med mitt eget exemplar finner jag att det torde ha varit ganska så skumpigt för babyn!

Mjuk och härlig fjädring och lättkörd. Liten och smidig. Låg och djup. Dock ej fällbart ryggstöd. 250 mm hjul. Sittdel 441 används. Ficka på kortsidan närmast "föraren".

Dubbel plastväv och celluloidhandtag.

Vikt ca 18 kg.

 

AWN 636 K.

I produktbladet för 1965 finns denna sak.

Fjädringen är inte så stor, men den känns mycket stabil att köra. Dekorativ med sina "silver"ränder. Ej ficka på kortsidan. Fällbart ryggstöd. Sittdel 39 används. 350 mm hjul. En låg och djup vagn.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

Vikt: 18 kg.

AWN 642 S.

Katalogen för 1965 visar denna vagn. Den rutiga korgen är förstås av dubbel vävplast och handtaget av celluloid.

Ficka finns på kortsidan.

Tror också att fällbart ryggstöd fanns.

Man använde sittdel 39. Hjulens diameter är 250 mm.

Vikt: 16,5 kg.

AWN 653 KA.

I produktbladet för 1966 återfinns denna. Också lite djupare korg och den verkar rätt stabil. Dock stum fjädring. Dekorativt mönster på långsidorna.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

350 mm hjul. Sittdel 39 används. Ej ficka. Troligen finns fällbart ryggstöd.

Vikt: 17,5 kg.

AWN 622 L.

Även denna finns på marknaden 1966.

Lite lägre korg. Dock ganska hög vagn.

Ficka på vagnens kortsida närmast "föraren".

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

285 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Sittdel 39 används.

Vikt: 16,5 kg.

AWN 629 KA.

1966 finns också denna vagn. Lite lägre korg, fast modellen i sig får väl räknas till de lite högre.

Skön fjädring och ytterst dekorativ med mönstret på långsidorna! Tyvärr ingen ficka på kortsidan.

Lätt att ta sig fram med de stora hjulen.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag. 350 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Sittdel 39 används.

Vikt: 16,5 kg.

AWN 26 KA.

Katalogen för 1967 visar bla denna lite ovanliga modell. Hög vagn och ganska låg korg. Lite svårbäddad.

Plast och celluloidhandtag.

350 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ej ficka.

Jag finner ingen uppgift varken om vagnen är hopfällbar eller om någon sittdel kan användas.

Vikt: 20 kg.

AWN 304 KA.

Också denna kan man se i samma katalog (alltså för 1967). Hög modell, och låg korg. Lite svår att bädda.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag (troligen har modellen "fingergrepp" på draghandtagets vita del).

350 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ej ficka på korgen. Sittdel 39 används.

Vikt: 18 kg.

AWN 353 KA.

1967 fanns denna i marknaden. Låg korg, men hög vagn.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

350 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ej ficka på korgen. Sittdel 39 används.

Vikt: 18 kg.

AWN 860 D.

Från 1968 är denna, som inte kallas barnvagn i katalogen, utan "Bag med underrede", men jag tar med den ändå.

Enkel plastväv. Ingen fjädring och inget celluloid på handtaget. Inga stänkskärmar.

Hopfällbar och den har broms. Fällbart ryggstöd tror jag inte fanns i den. Sittdel fanns inte att kombinera med.

215 mm hjul.

Vikt: 11 kg.

AWN 324 KA.

I foldern för 1969 finns denna. Hög modell, men låg korg. Lite svårbäddad.

Textil eller plastväv och celluloidhandtag med "fingergrepp". Praktiskt lyfthandtag under suffletten på utsidan.

350 mm hjul. Fällbart ryggstöd, men ingen ficka på korgen. Sittdel 39 används.

Vikt: 18 kg.

AWN 458 LS.

1969 finns denna vagn. Man kan ana att den nya rakare formen håller på att växa fram… Den är något lägre också.

285 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ingen ficka på korgen. Sittdel 39 används.

Textil eller plastväv och celluloidhandtag.

Vikt: 18 kg.

AWN 461 LS.

I katalogen för 1970 finns denna vagn. Nu börjar de flesta modeller likna "rektangulära lådor". Små hjul som gjorde det svårt att ta sig fram på moddiga vägar!

Plastväv och textil och celluloidhandtag.

285 mm hjul. Fällbart ryggstöd, men ingen ficka på korgen. Sittdel 39 eller 52 används. Utrustad med "säkerhetsspärr".

Vikt: 17 kg.

AWN 466 LS.

I samma katalog ser vi denna. Dock ganska trevlig med sin fina blombård.

Plastväv och textil och celluloidhandtag.

285 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ej ficka på korgen. Sittdel 39 eller 52 används. Även denna utrustad med "säkerhetsspärr".

Vikt: 17 kg.

AWN 267.

I produktbladet för 1971 finns denna.

Reliefmönster på långsidorna. Korgen är låg. Ej ficka på korgen. Fällbart ryggstöd.

Skinnimitation eller textil och celluloidhandtag.

Korgen heter 67 och chassit 200. Det kan fås med 250, 280, 285 eller 350 mm hjul. Kan också fås med 280 mm hjul utan stänkskärmar. Sittinsats tror jag är desamma som för ovanstående.

Har "säkerhetsspärr".

Vikt: 17 kg.

 

 

AWN 320-serien.

I broschyren för 1972 finns denna vagn. Traditionell barnvagnstyp, som troligen inte rönte SÅ jättestora framgångar, för ofta såg man den inte ute och i användning. Hög modell, låg korg.

Nylonvelour och celluloidhandtag.

350 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ej ficka på korgen. Sittdel finns.

Vikt: 18,6 kg.

AWN 260-serien.

I samma broschyr för 1972 finns denna vagn.

Reliefmönster på långsidorna. Fällbart ryggstöd, men inte ficka på korgen.

Vävplast eller textil och celluloidhandtag.

Flera storlekar hjul 250 - 350 mm. Sittdel finns.

Vikt: 17 kg (med 285 mm hjul).

 

AWN SITTVAGNAR

 

AWN 441.

Sittinsats från 1962, monterad på ett 545-chassi.

Används till många olika liggvagns-modeller från AWN vid denna tid!

Bra och låg modell med fin fjädring.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag. Ej försedd med ficka på ryggens utsida. Kan förses med både fotsack och sufflett. Förstås ställbart fot- och ryggstöd!

Vikten blir ju olika beroende på vilket chassi det är och om vagnen förses med sufflett och fotsack. 

AWN 439.

Sittinsats också från 1962-års katalog, här monterad på ett 530-chassi. Även denna används till flera olika AWN-modeller. Bra och låg modell. Stum fjädring. Har ej någon ficka på ryggens utsida.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag. Kan förses med både fotsack och sufflett. Ställbart fot- och ryggstöd.

Även här blir ju vikten beroende av vilket chassi som används, liksom om vagnen har sufflett och fotsack.

 

AWN 784 S.

En sittvagn från år 1963. Den var också en vanlig syn att se ute på gatorna i mitten av 60-talet. En fin låg modell med bra fjädring.

Dubbel plastväv och celluloidhandtag.

250 mm hjul.

Vikt ca 14 kg.

AWN 793 hgst.

I 1963 års katalog finns denna. Kunde förses med fotsack och sufflett. Låg modell med bra fjädring.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

Filigranshjul, 220 mm.

Vikt: 11,5 kg.

AWN 39.

Denna sittinsats kunde användas på många olika chassin från AWN i 60-talets mitt, här är det ett 622-chassi. Ingen ficka fanns, men man kunde tydligen köpa till en trådkorg som sattes på chassit nedanför suffletten.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag (vilket chassi man än använde).

Vagnen blev oerhört hög och instabil och jag skulle då aldrig våga sätta ett barn där! Har denna sittdel, så jag har provat på ett 622- chassi (utan barn!).

Vikt beroende på chassi och tillbehör.

AWN 794 LA.

I produktbladet för 1967 finns den här.

Troligen lättkörd och modellen verkar låg och bra.

Vävplast eller textil och celluloidhandtag.

285 mm hjul.

Vikt: 15 kg.

AWN 796 KA.

I samma produktblad 1967 kom denna vagn i bruk. Lättkörd i alla slags väder med sina stora hjul. Bra fjädring!

Vävplast och celluloidhandtag.

350 mm hjul.

Vikt: 15 kg.

AWN 798 LA.

En nyhet för 1968. Lite väl hög vagn. Nyare snitt.

Ryggstödet är ställbart i 3 olika lägen.

Vävplast och celluloidhandtag.

285 mm hjul.

Ej ficka.

Vikt: 15 kg.

AWN 772 LA.

I katalogen för 1969 hittar vi denna sak. Tjusig dekor av en blombård. Korgen är vändbar.

Den verkar lite hög och det verkar som känslan av att korgen ska ramla av lätt kan infinna sig!

Klädd i marimette, plastväv eller textil. Celluloidhandtag.

285 mm hjul. Ej ficka. Ryggstödet ställbart i 3 lägen.

Vikt ca 15 kg.

AWN 752 LS.

I produktbladet för 1970 finns denna.

Vändbar korg. Dekorativ med blombård. Dock ganska hög. Säkert kan man få känslan att korgen är på väg av!

Plastväv eller textil. Celluloidhandtag.

285 mm hjul. Ej ficka.

Vikt: 15 kg.

AWN 752.

I broschyren för 1971 finns denna vagn.

Skinnimitation eller textil och celluloidhandtag. Dekorativ med sin blombård. Vändbar. Ej ficka.

Men ganska hög och man kan få känslan av att insatsen är på väg att trilla av (fast den är ordentligt fastsatt!). Gallerfotstöd.

280, 285 eller 350 mm hjul.

280 mm hjul finns också utan stänkskärmar.

AWN 750-serien.

I foldern för 1972 är denna ny.

Ganska hög. Bra med "gallerfotstöd" – flertalet av de svenska sittvagnarna har det runt denna tidpunkt.

Vävplast eller textil och celluloidhandtag.

Flera storlekar hjul, 250 - 350 mm. Ej ficka.

 

AWN SULKYS

 

AWN 500 est.

I katalogen för 1961 finns denna enkla sulky. Hopfällbar.

Plastbelagd väv. Ej celluloid på styret, så det blev kallt att hålla i!

Passar bara äldre barn eftersom man inte kan fälla till liggläge! Fast fotstöd.

195 mm hjul. Stänkskärm bara på ett par hjul. Sufflett och fotsack fanns inte till.

Ej fjädring. Fanns broms?

Vikt: 6,5 kg.

AWN 503 D.

I foldern för 1967 såg sulkyn ut så här.

Bra med det lilla "vindfånget", men inget celluloid på handtaget! Hopfällbar. Också bara för större barn, då man ej kan fälla ryggstödet till liggläge! Fast fotstöd.

Ej fjädring. Ej så bra broms.

Plastbelagd väv.

215 mm hjul. Sufflett och fotsack fanns inte.

Vikt: 7 kg.

AWN 741 hg.

I katalogen för 1961 ser vi denna sulky. Hopfällbar. Rygg och fotstöd är ställbara.

Vävplast och 180 mm filigranshjul. Celluloid på styret! Ej fjädring. Ej så bra broms.

Sufflett och fotsack fanns inte. Inga stänkskärmar. Dock leksak framtill!

Vikt: 7,5 kg.

AWN 743 P.

I foldern för 1967 finns denna vidareutveckling. Hopfällbar.

Vävplast och celluloid på handtaget. Ej fjädring. Ej så bra broms.

250 mm hjul. Sufflett och fotsack fanns inte. Inga stänkskärmar.

Vikt: 7,5 kg.

AWN 744 PS.

I broschyren för 1969 ser den ut så här. Utseendet varierade knappast under de närmast följande åren. Hopfällbar.

Plastväv eller textil. Celluloid på handtaget. Stänkskärmar har kommit till. Ett bra "gallerfotstöd" för smutsiga barnskor! Ej så bra broms.

250 mm hjul. Sufflett och fotsack fanns inte.

Vikt: 9 kg.

 

EMMALJUNGA EMMALJUNGA EMMALJUNGA EMMALJUNGA

LIGGVAGNAR (de flesta kan kombineras med sittinsats)

 

EMMALJUNGA 93.

Denna enkla modell från Emmaljungas kollektion för 1961, blev mycket populär för sin smidighet och även för att den enkelt gick att fälla ihop och ta med i bilen - som blev mer och mer allmän bland gemene man.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag. Bra fjädring.

250 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ficka på korgen. Låg modell med djup bra korg. Bra fjädring. Sittdel finns.

Vikt: ca 17 kg.  

EMMALJUNGA 95.

Den liknar i mycket modellen ovan och är från samma år. Också mycket populär för sin smidighet.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

250 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ficka på korgen. Låg modell med djup bra korg. Bra fjädring. Sittdel finns.

Inte helt oväntat ser man liknande modeller även hos AWN och BRIO.

Vikt ca 17 kg.

EMMALJUNGA 96.

Också från 1961 är den här. Nästan identisk med de två föregående och lika populär. Dock finns smärre skillnader i extriören.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

285 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ficka på korgen. Låg modell med djup bra korg. Bra fjädring. Sittdel finns.

Vikt: ca 17 kg.

 

EMMALJUNGA 97.

I produktbladet för 1961 är denna nymodighet lanserad. Olika stora hjul, annars är den ungefär lik nr 93-96.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

Två 350 mm hjul och två 285 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ficka på korgen. Låg modell med djup bra korg. Sittdel finns.

Vikt: 17 kg.

EMMALJUNGA 112.

1962 kom denna modell i marknaden.

Låg modell och korgen är djup. Stora bra hjul, (350 mm). Bra fjädring.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag. Fällbart ryggstöd. Ficka på korgen. Sittdel finns.

Vikt: 17 kg.

Samma utförande men med 285 mm hjul heter 110.

Vikt: 17 kg.

EMMALJUNGA 98 trappgående.

Här har vi den häpnadsväckande nyheten från år 1963 – barnvagnen som kunde "gå" i trappor!

Vagnen sas även kunna ställas i trappor – liksom på bilden – men HUR säkert var det om barnet rörde på sig???

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

285 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ficka på korgen. Låg modell med djup och bra korg.

Vikt ca 17 kg.

Givetvis kom även AWN och BRIO med samma nymodighet. Vem som först lanserade den trappgående vagnen känner jag tyvärr inte till.

EMMALJUNGA 118.

1965 var denna vagn en av Emmaljungas nyheter.

En lite nyare linje. Ganska låg modell, bra hjulstorlek (350 mm) och djup korg. Rätt stum fjädring.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag. Fällbart ryggstöd, men ingen ficka på korgen. Sittdel 140 används.

Vikt ca 18 kg.

 

EMMALJUNGA 140.

En ny vagn för 1966.

Hög modell. Den här typen av korg, var lite svårbäddad, har jag hört. Stum fjädring.

Dubbel vävplast eller marimo. Celluloidhandtag.

350 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ingen ficka på korgen. Sittdel 140 används.

Vikt: 19 kg.

EMMALJUNGA 122.

I foldern för år 1967 finns denna nyhet.

Inte så våldsamt hög, stora hjul (350 mm).

Dubbel vävplast eller marimo. Celluloidhandtag.

Fällbart ryggstöd, men ingen ficka på korgen. Stum fjädring. Sittdel 140 används.

Vikt: 18 kg.

EMMALJUNGA 149.

En liggvagn från 1968. Här med den nya finessen – varukorg – placerad mellan hjulen.

Hög vagn och stum fjädring.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

285 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ingen ficka på korgen. Sittdel finns, tror både 140 och 160 fungerade till.

Vikt ca 17 kg.

EMMALJUNGA 160.

Här har vi den nya modellen för de sista åren på 60-talet. Denna är från produktbladet för år 1968. Den skulle också visa sig bli mäkta populär. Oftast tycker jag man såg den i marinblå vävplast. Hög modell och stum fjädring. Dubbel vävplast och gjordes säkert i textil också.

Celluloidhandtag.

350 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ingen ficka. Sittdel finns, tror att både 140 och 160 kunde användas.

Vikt ca 19 kg.

EMMALJUNGA 130.

Redan 1968 fanns denna vagn, som verkligen är snarlik många 70-talsmodeller från Emmaljunga.

Dubbel vävplast, troligen fanns den att få i textil också. Celluloidhandtag, dock något tunnare. Hjulen är små (250 mm). Fällbart ryggstöd. Ingen ficka. Korgen har tygbärremmar. Shoppingkorg kunde monteras på chassit. Sittdel har jag ingen uppgift om.

Vikt: 14 kg.

EMMALJUNGA 143.

1970 lanserades den här modellen. Enkel och rak i linjerna. Bärhandtag på långsidorna. De små hjulen på bla denna vagn, gör det svårt att ta sig fram i snömodd eller på oplogade trottoarer!

Bärremmarna gör korgen framtung då man bär däri, denna är dock försedd även med bärhandtag! Lite tunt draghandtag i celluloid.

285 mm hjul. Fällbart ryggstöd. Ej ficka. Sittdel 170. Varukorg kunde köpas till.

Fanns både i vävplast och textil.

Vikt ca 17 kg.

EMMALJUNGA 180-serien.

Detta är basmodellen i 1972 års produktblad.

Fällbart ryggstöd. Ingen ficka.

Perlon-velour eller vinyl och celluloidhandtaget är lite tunnare än på 60-talet. Små hjul, (250 mm), så en promenad i snömodd var nog inte så kul…

Sittdel 172 (passar alla Emmaljungas chassin tillverkade från år 1969).

Vikt: ca 17 kg.

EMMALJUNGA 196 De Luxe.

Från 1974 blev vagnarnas draghandtag rakare i formen. Från 1975 börjar det komma svarta hjul och "det vita på handtaget" är också svart.

Poly-skinn eller poly-läder. Celluloidhandtag, som även här är lite tunnare. Bra storlek på hjulen, (350 mm).

Fällbart ryggstöd. Ej ficka på korgen. Två bågar i suffletten - nyhet för året.

Sittdel 172.

Vikt: 18 kg.

 

EMMALJUNGA SITTVAGNAR

 

EMMALJUNGA 96.

Denna sittvagn är från 1960 och sittdelen används bla till Emmaljungas 93, 95, 96, 97 och 98 chassin. Låg och bra som sittvagn. Ej ficka.

Kunde förstås förses med sufflett.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

Vikt beroende på vilket chassi man använder och om vagnen har sufflett.

EMMALJUNGA 112.

Samma chassi som till 112 liggvagn, men här försedd med en sittvagnsdel. Alltså introducerades den 1962. Bra fjädring.

Låg och bra.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

350 mm hjul.

Har chassit 285 mm hjul, så heter den 110.

EMMALJUNGA 420.

En mycket vanlig sittvagn – så kallad sportvagn – runt mitten av 60-talet var denna. Här är det i katalogen för år 1962. Fanns ju förstås även med sufflett, som nedre bilden visar. Låg och lätt för barnet att gå i och ur själv.

Dubbel vävplast och celluloidhandtag.

250 mm hjul.

Vikt ca 11,5 kg.

Min yngsta kusin hade denna sorts sittvagn – ljusgul – och den var verkligen bra. Skön fjädring, lättkörd och en praktisk förvaringsficka baktill på ryggstödet – som förstås var reglerbart, liksom fotstödet!

 

EMMALJUNGA 425.

I produktbladet för 1966 hittar vi den här modellen. Mycket lik 420 och några andra modeller som jag inte har tagit upp här, men som också var aktuella på 60-talets mitt.

Dubbel vävplast eller marimo och celluloid på handtaget.

285 mm hjul. Sufflett och fotsack fanns till.

Vikt: ca 12 kg.

 

EMMALJUNGA 426.

En sittvagn ur produktbladet för år 1967. Man anar kanske ett lite nyare snitt. Stum fjädring. Låg modell.

Dubbel vävplast eller marimo och celluloidhandtag.

350 mm hjul.

Vikt ca 14 kg.

 

EMMALJUNGA 140-sittdel på 122-chassi.

Från 1967 års katalog.

Dubbel vävplast eller marimo. Celluloidhandtag.

Inte så hög. Stum fjädring.

Passade många Emmaljunga-chassin på 60-talet. Givetvis ställbar rygg och fotstöd!

EMMALJUNGA 140-sittdel på 136-chassi.

Också från 1967 års katalog.

Dubbel vävplast eller marimo. Celluloidhandtag.

Blir hög som sittvagn. Stum fjädring.

Har används till många av Emmaljungas chassin på 60-talet

EMMALJUNGA 160-sittdel på 150-chassi.

Finns i produktbladet för år 1968.

Hög som sittvagn. Styret är av celluloid och slätt och i bra tjocklek vilket chassi man än använder. Sufflett och fotsack fanns säkert till.

EMMALJUNGA 430.

Från 1970 är denna vagn.

Dubbel vävplast eller textil. Celluloidhandtag, dock lite tunt. Ganska små hjul (285 mm). Bra med "gallerfotsstödet"! Ej ficka.

Vikt: 13 kg.

 

EMMALJUNGA 170.

Från samma år – alltså 1970 - är denna sittdel, som man kunde använda till många av Emmaljungas chassin som fanns då. Bra med "gallerfotstödet"!

Det var ett minus att den var så väldigt hög och att man hade en lustig känsla av att korgen skulle trilla av, då man körde vagnen (fast den förstås var ordentligt ditsatt!)

Fanns både i dubbel vävplast och textil. Celluloidhandtag, lite tunt.

Vikt ca 17,5 kg.

 

 

EMMALJUNGA 450.

Från produktbladet 1973 är denna.

"Gallerfotstöd".

Perlon-manchester, perlon-loden eller vinyl. Celluloidhandtag.

På denna ses 285 mm hjul, men det fanns även att få 250 mm och 350 mm. Ej ficka.

 

EMMALJUNGA SULKYS

 

EMMALJUNGA 300.

Redan 1955 ser jag denna i katalogerna. Alltså en storsäljare som gjordes till 1967. Handtaget är kallt att hålla i och bromsens tillförlitlighet är inte det bästa. Ej fjädring.

220 mm hjul.

Vävplast eller markisväv. Endast för större barn, då ryggstödet är så lågt.

Fast fotstöd. Ingen ficka. Sufflett och fotsack fanns inte. Bara två stänkskärmar.

65x45x24 cm i hopfällt skick.

Vikt: 6 kg.

EMMALJUNGA 301.

1958 dyker den upp i kataloger. En annan storsäljare.

Vävplast eller markisväv. Handtaget blir kallt utan celluloid! Inte heller denna broms är världens säkraste…

220 mm hjul. Sufflett och fotsack fanns inte.

Fast fotstöd. Bara två stänkskärmar. Också bara för större barn.

Hopfälld 72x47x27 cm.

Vikt: 6 kg.

 

EMMALJUNGA 302.

Ur 1965 års produktblad är den här sulkyn. Ingen fjädring. Vävplast.

Draghandtaget är behagligt att hålla i, då det har en behaglig tjocklek och är mjukt rundat. Det blir dock lätt kallt emedan det ej är försett med celluloid!


Denna är för de lite större barnen, eftersom den ej kan fällas i riktigt liggläge och också är vänd från den som drar. Samma sak angående bromsen här; inte världens säkraste…


220 mm hjul. Ficka på ryggstödets baksida. Fast fotstöd. Bara två stänkskärmar. Sufflett och fotsack fanns inte.

72x47x27 hopfälld.

Vikt ca 6 kg.

 

EMMALJUNGA 304.

I katalogen för 1969 finns denna.


Dubbel vävplast.
72x47x27 cm hopfälld.

Bromsen är inte så säker och handtaget är utan celluloid, men ryggstödet är lite "djupare" än på föregående modeller.

220 mm hjul. Fast fotstöd. Ej fjädring. Bara två stänkskärmar. Sufflett och fotsack fanns inte till.

Vikt: 6 kg.

 

 

 

 

EMMALJUNGA 308.

Från produktbladet 1973 kommer den här.
Perlon-manchester eller vinyl. Lite "djupare" ryggstöd även på den här. Bromsen vet jag inte om den är förbättrad. Celluloidhandtag och fast "gallerfotstöd"!

Bara två stänkskärmar.

220 mm hjul.

Sufflett och fotsack fanns inte till.

Vikt: ca 9 kg.

 

EMMALJUNGA 310.

1960 finner vi den här i katalogen. Lite skönare för barnet, än föregående typ, men ingen fjädring här heller och ingen celluloid på handtaget, men ställbar rygg och fotstöd. Ej så bra broms.

Dubbel vävplast.

220 mm hjul.

Sufflett och fotsack fanns inte till.

Vikt: 9 kg.

 

 

 

EMMALJUNGA 312 med soltak.

I broschyren för 1968 finner vi denna vagn.

Kul med soltak, men den som körde hade ju dålig kontakt med barnet! Bra med "gallerfotstöd".

Höjd då den är hopfälld är 29 cm.

Textil eller vinyl. Celluloidhandtag.

250 mm hjul

Sufflett och fotsack fanns inte till

Vikt: 9 kg.

 

EMMALJUNGA 329.

I produktbladet för 1972 finns denna vagn. Bra med "gallerfotstöd". Dock ser den lite onödigt hög ut. Fjädring.

Manchester och vinyl. Celluloidhandtag.

250 mm hjul.

Sufflett och fotsack fanns inte till.

Vikt: 10 kg.

 

BRIO BRIO BRIO BRIO BRIO BRIO BRIO BRIO

LIGGVAGNAR (de flesta kan kombineras med sittinsats)

 

BRIO Silvana Populär 30161.

Från 1960 är denna. Vagnen är försedd med gardiner. Djup korg, men små hjul (225 mm).

Handtaget är räfflat, mycket rundat och tunnare och i plast.

Vävplast.

Sittillsats finns och heter 30250

 

Vikt: 14,5 kg.

 

BRIO Silvana Elegant 30174.

I broschyren för 1961 ser Eleganten ut så här, inte mycket lik de senare med samma namn… Även 1963 har den detta utseende.

Korg av helsvetsad plastfolie och sufflett och fotsack av vävplast.

Ej ficka på korgen. Ej fällbart ryggstöd.

Räfflat och mycket rundat lite tunnare plasthandtag. Djup korg, men små hjul, (250 mm).

Sittdel finns till den och heter 30250

Vikt: 14,5 kg.

BRIO trappgående 30178.

I deras katalog från 1964 är denna, som troligen fanns även året innan. Djup korg, dock bara plasthandtag att bära korgen i!

Vävplast. Räfflat, mycket rundat och lite tunnare handtag i plast.

250 mm hjul.

Ej ficka på korgen.

Sittdel finns och heter 30711

Vikt: 15,7 kg.

 

BRIO Promenad 30177.

Från 1964 är denna.

Korg i vävplast och handtaget är räfflat, mycket rundat, lite tunnare och i plast. Djup korg, men bara plasthandtag att bära korgen i! Små hjul (250 mm).

Inte ficka på korgen. Sittdel 30711 används.

Vikt: 14 kg.

BRIO Elegant 30179.

Från samma katalog för år 1964 är denna.

Korgen är djup och bra, draghandtaget är räfflat och i plast, dock inte lika rundat som tidigare modeller. Djup korg, men små hjul (250 mm).

Vävplast.

Ficka på korgen. Försedd med fällbart ryggstöd. Sittdel 30712 används.

Lägg märke till stänkskärmarnas annorlunda stuk!

Vikt ca 14,5 kg.

 

BRIO De Luxe 30181

År 1964 finner vi denna vagn i Brios produktblad, men den fanns redan 1961. Försedd med stötfångare som skulle ta emot det värsta så inte barnets huvud blev skadat, om olyckan var framme… Djup korg, men bara plasthandtag att lyfta korgen i! Dålig fjädring. Ej fällbart ryggstöd.

350 mm hjul.

Sittillsatsen heter 30710.

Vävplast. Räfflat, för runt och lite tunt draghandtag.

Ej ficka.

Vikt: 16 kg.

Exakt samma vagn men med 250 mm hjul heter 30173. Ej ficka. Förstås också samma sittdel. Vikt 12,5 kg.

BRIO Elegant 30179.

I broschyren för 1965 ser Eleganten ut så här. Ingen större förändring sen året innan.

Djup bra korg med ficka. Bra fjädring.

Vävplast. Handtaget är räfflat och i plast. Små hjul (250 mm).

Fällbart ryggstöd. Ficka på korgen.

Vikt: 16,5 kg.

BRIO Promenad 30170.

1965 ser Promenaden ut så här. Bra djup korg.

Vävplast. Handtaget är räfflat och i plast. Små hjul (250 mm).

Troligen fällbart ryggstöd. Ej ficka.

Vikt: 14 kg.

BRIO Promenad 30170.

För år 1966 har den detta utseende.

Vävplast. Handtaget är räfflat och i plast. Bra fjädring och djup korg, men små hjul (250 mm).

Troligen fällbart ryggstöd. Ej ficka.

Vikt: 14 kg.

BRIO Elegant 30182.

I 1966 års broschyr är denna.

Vävplast. Handtaget är räfflat och i plast. Bra fjädring och djup korg.

350 mm hjul.

Försedd med ficka. Fällbart ryggstöd.

Sittdel 30712 används.

Vikt: 16,5 kg.

BRIO Elegant 30172.

För år 1967 har modellen ändrats lite.

Vävplast och handtaget är räfflat och i plast. Bra fjädring. Troligen lite svårbäddad.

Kan fås med 250 eller 350 mm hjul.

Fällbart ryggstöd. Sittdel finns. Tyvärr ingen ficka på korgen.

BRIO Comfort 30185.

Från 1967 är denna vagn.

Vävplast och handtaget är troligen räfflat och i plast. Låg korg och hög modell, men stora bra hjul (350 mm).

Fällbart ryggstöd. Ingen ficka. Sittdel 30713 används.

Vikt: 19 kg.

BRIO Elegant.

1968 hade den antagit det här utseendet! Någon info om den har jag inte, men jag vill ta med bilden och visa skillnaden!

Fällbart ryggstöd vet jag iallafall att den har.

BRIO Exklusiv 300 L.

1970 ser vi denna bla.

Vävplast, textil och årets mode: Smärting. Svart plast/celluloid på handtaget.

Fällbart ryggstöd. Ej ficka.

350 mm hjul.

Varukorg kan köpas till. Troligen vippfjädring

Sittdel finns och heter 300 S.

Vikt: 18,5 kg.

BRIO 200 L.

En ny modell 1970 var den här. Enkel, men funktionsduglig. Troligen var den ganska svår att köra i snömodd! Vippfjädring.

Impregnerad manchester, smärting eller galonväv. Svart plast/celluloid på handtaget.

285 mm hjul (men jag tycker att de ser mindre ut på bilden).

Sittdelen som används heter 200 S.

Vikt ca 15 kg.

BRIO Expressen.

Den här ypperligt enkla modellen från år 1970 ville jag ha med som kontrast till de övriga.

Säkert var den fullt godtagbar som "låda på hjul", men inte var den vacker! Någon storsäljare var den heller ej - om man tänker på hur ofta man såg den i användning. Och säkert var det svårt att köra i snömodd med de små hjulen (220 mm)! Inga stänkskärmar. Vippfjädring. Vet ej om det fanns fällbart ryggstöd.

Kallt att hålla i handtaget eftersom det ej är försett med celluloid!

Manchester, galon eller smärting.

Vikt ca 12,5 kg.

 

BRIO SITTVAGNAR

 

BRIO sittdel 30250.

1961 ser vi denna. Passar till Silvana Populär och Silvana Elegant.

Dubbel vävplast. Ställbar rygg och fotstöd Sufflett fanns till.

Bra och låg som sittvagn. Draghandtaget blir ju det samma som liggvagnarna, så det är för runt och för tunt och i plast.

Vikt: 13 kg.

BRIO De Luxe sittinsats 30710.

I broschyren för 1964 finns denna sittdel till De Luxe-vagnen ovan.

Vävplast. Handtaget av plast är räfflat, för runt och lite tunnare. Dålig fjädring.

Kan kompletteras med sufflett och fotsack.

BRIO Greta 30367.

1964 finns denna sittvagn med små hjul, som säkert gjorde det besvärligt att ta sig fram vintertid! Hopfällbar och ställbar rygg och fotstöd.

Räfflat och tunnare styre i plast.

Vävplast.

Vikt ca 13 kg.

Exakt samma vagn men med 350 mm hjul heter 30369. Vikt: 14,7 kg.

BRIO trappgående sittinsats 30711.

Foldern innehåller också denna sittinsats till den trappgående vagnen ovan.

Vävplast och handtaget i plast är räfflat, för runt och för tunt.

Vet ej om det fanns sufflett och fotsack till.

BRIO sittdel 30712.

Chassi 30179 eller 30182 används.

Lite väl hög som sittvagn.

Styret är räfflat och lite tunnare och i plast.

BRIO Sport 30373

En trevlig sittvagn från 1965. Förstås hopfällbar och rygg och fotstödet är ställbara.

Bra fjädring och mycket lättkörd. Det räfflade styrhandtaget i plast, störde ej.

Stora bra hjul (350 mm).

Vävplast.

Vikt: 14,7 kg.

Samma vagn men med 250 mm hjul heter 30371. Vikt: 11 kg.

BRIO Comfort 30713 sittinsats.

I broschyren för 1967 finns denna sittinsats till Comfort-vagnen härovan.

Vävplast. Handtaget är troligen räfflat.

Stora bra hjul (350 mm), men hög.

BRIO 200 S.

Ny 1970. Klädsel i vävplast eller manchester. Kunde levereras både framåt- och bakåtvänd.

Tror inte att sufflett och fotsack fanns till.

220 mm hjul. Inga stänkskärmar.

Svart draghandtag. Vippfjädring. Gallerfotstöd.

Vikt:10 kg.

BRIO 300 S.

En sittvagn från år 1970. Det började bli populärt med svart styre. Dock hade man ej börjat med svarta däck ännu.

Vävplast, smärting eller textil.

Gallerfotstöd. Troligen vippfjädring.

Vikt ca 14 kg.

 

BRIO SULKYS

 

BRIO Junior 30343.

Denna togs i bruk 1964.

Hopfällbar. Ej fjädring.

Styrhandtaget tycks vara alldeles för smalt och rundat för att kännas skönt att hålla i!

Dubbel vävplast. 210 mm hjul.

Ej plastöverdraget styre och ej bra broms! Fast fotstöd. Stänkskärmar bara på två hjul.

Ej sufflett och fotsack. Bara för lite äldre barn.

Vikt ca 5,5 kg.

 

BRIO Junior 30344.

Modellen i 1966 års broschyr.

Nylonarmerad folie. Hopfällbar. Ficka utvändigt på ryggstödet.

Små filigranshjul (210 mm).

Kallt handtag. Ej bra broms.

Ej fjädring. Fast fotstöd. Stänkskärmar bara på två hjul.

Bara för lite äldre barn.

Vikt: 5 kg.

 

BRIO Shop.

Den här finns i broschyren för 1972.

Smärting eller skin-nylon. Bra med den lilla varukorgen, som ingick. Extremt kantigt handtag som inte är försett med plast eller celluloid!

Ej fjädring. Fast fotstöd. Stänkskärmar bara på två hjul. 220 mm hjul.

Också denna för de lite äldre barnen.

Vikt: 8 kg.

 

 

BRIO Sport 30363.

Denna finns i foldern för 1964.

Hopfällbar. Ej fjädring.

Vävplast, men för rundat räfflat plasthandtag. Soltaket ser nästan bräckligt ut… (fanns att köpa till).

Ställbar rygg och fotstöd.

220 mm hjul.

Vikt: 8 kg.

 

TVILLINGLIGGVAGNAR AV OLIKA MÄRKEN

 

AWN 675 egst.

I katalogen för 1961 visar AWN denna vagn.

Dubbel vävplast. Celluloid på handtaget.

250 mm hjul. Ej ficka.

Vikt: 21 kg.

AWN 676 egst.

I produktbladet för 1962 finns denna.

Dubbel vävplast. Handtag av celluloid.

250 mm hjul. Säkert bra fjädring.

Ficka på kortsidan.

Vikt: 21 kg.

AWN 678 LA.

I katalogen för 1966 finns den här vagnen.

Ej så stor fjädring.

Dubbel plastväv. Celluloidhandtag.

285 mm hjul. Sittdel 37 används.

Ficka finns.

Vikt: 21 kg.

 

AWN 679 KA.

Ny för år 1970 var denna vagn med blombård. Ett modernt snitt! Finns sittinsats att komplettera med.

Plastväv eller textil. Handtag av celluloid.

350 mm hjul.

Troligen bör fällbart ryggstöd finnas. Ej ficka.

Försedd med "AWN säkerhetsspärr".

Vikt: 21 kg.

AWN 680.

Bör ha varit ny cirka 1972.

Nylonvelour eller vinylplast. Celluloid på handtaget.

350 mm hjul.

Fällbart ryggstöd. Ej ficka. Sittdel finns inte.

Vikt: 22 kg.

EMMALJUNGA 290.

Den här finns i katalogen för 1960.

Dubbel vävplast. Celluloid på handtaget.

285 mm hjul.

Ej ficka. Ej fällbart ryggstöd.

Vikt: 22 kg.

EMMALJUNGA 293.

1967 visas den här i katalogen, men den har säkert funnits på marknaden några år.

Dubbel vävplast. Handtag i celluloid.

285 mm hjul.

Tydligen fanns inte fällbart ryggstöd i korgen.

Ej ficka.

Vikt: 22 kg.

EMMALJUNGA 236.

I samma katalog ser vi denna, som säkert var alldeles ny 1967.

Dubbel vävplast. Handtag av celluloid.

350 mm hjul.

Ej fällbart ryggstöd. Ej ficka. Stum fjädring.

Vikt: 22 kg.

EMMALJUNGA 252.

I katalogen för 1969.

Vävplast. Handtag av celluloid. Det finns sittinsats att köpa till.

Stum fjädring.

350 mm hjul.

Har fällbart ryggstöd. Ej ficka.

Vikt: 22 kg.

EMMALJUNGA 205.

I produktbladet för 1971. Det finns tillsats för sittvagn.

285 mm hjul.

Har fällbart ryggstöd. Ej ficka.

Finns både i vinyl och textil.

Celluloid på handtaget.

Vikt: 23 kg.

EMMALJUNGA 260.

Produktbladet för 1972 visar denna modell. Kan kompletteras med sittinsats /se längre ner/.

Perlonvelour. Celluloid på handtaget.

350 mm hjul.

Har fällbart ryggstöd. Ej ficka. Stum fjädring.

Vikt: 21 kg.

BRIO 30190.

Broschyren för 1966 visar upp denna tvillingvagn. Kan kompletteras med sittinsats (30714).

Dubbel vävplast. Räfflad plast på handtaget.

350 mm hjul.

Vikt: 22 kg.

 

TVILLINGSITTVAGNAR AV OLIKA MÄRKEN

 

AWN 709 egst.

I 1961 års katalog finner vi denna.

Vävplast. Stoppade ryggar och sitsar. Ryggarna ställbara. Fotstödet är fast. Tror ej att den är hopfällbar.

Inget celluloid på handtaget, så det blev säkert kallt att hålla i.

Sufflett och fotsack verkar ej ha funnits.

250 mm hjul.

Vikt: 14 kg.

AWN 708 egst.

I samma katalog för 1961 är den här en nyhet.

Hopfällbar och "modern".

Ställbart fot- och ryggstöd.

Vävplast. Celluloid på handtaget.

250 mm hjul.

Sufflett och fotsack fanns tydligen ej.

Vikt: 17 kg.

AWN 729 egst.

1963 har denna vagn tillkommit.

Hopfällbar. Stoppade sitsar och ryggar. De senare ställbara. Fotstödet är fast.

Vävplast. Celluloid på handtaget.

250 mm hjul.

Sufflett och fotsack fanns ej.

Vikt: 17 kg.

AWN 88 E.

1966 fanns denna i katalogen.

Vävplast. Celluloid på handtaget.

250 mm hjul.

Ställbart fot- och ryggstöd.

Vikt: 17 kg.

AWN 99 LA.

Katalogen för 1967 tar upp den här.

Vävplast. Celluloid på handtaget. Kan förstås förses med suffletter.

Hopfällbar.

250 mm hjul.

Kan inte se att det fanns någon ficka på baksidan av ryggstöden.

Vikt: 19 kg.

EMMALJUNGA 208.

I 1960 års katalog finns den här.

Dubbel vävplast. Celluloid på handtaget.

225 mm hjul.

Sufflett och fotsack fanns.

Vikt: 20 kg.

EMMALJUNGA 202.

Ur 1960 års katalog är även denna.

Styret är nerfällbart men den är ej hopfällbar.

Dubbel vävplast. Celluloid på handtaget.

250 mm hjul.

Ställbara ryggar, men fast fotstöd.

Ej fickor. Suffletter och fotsack fanns ej.

Vikt: 15 kg.

EMMALJUNGA 204.

I 1967 års katalog är denna.

Dubbel vävplast. Celluloid på handtaget.

285 mm hjul.

Fickor på ryggstödens baksidor. Fasta fotstöd, men ryggarna är ställbara.Styret är nerfällbart, men den verkar inte vara hopfällbar. Suffletter borde ha funnits.

Vikt: 15 kg.

EMMALJUNGA 209.

Ur 1970 års produktblad är denna.

Vävplast eller textil. Celluloid på handtaget.

285 mm hjul.

Sufflett och fotsack borde ha funnits, men jag har ingen uppgift om det.

Vikt: 20 kg.

EMMALJUNGA 205 sittinsats.

I produktbladet för 1972.

Vävplast eller textil. Samma chassi som till tvillingliggvagn, men insatserna heter 170 /se Emmaljunga enkelsittvagn 1970, härovan/.

Ställbara ryggar OCH fotstöd. Ej fickor.

285 mm hjul.

Vikt: 20 kg.

EMMALJUNGA 260.

Ur foldern för 1973 är den här tagen.

Kan användas på samma chassi som tvillingvagn 260, ovan.

Stum fjädring. Ställbar rygg och fotstöd (delat!) .

 

 

 

 

 

Vad blir då summan av hur en bra barnvagn ska vara?

CHASSIT: Det ska ha en bra broms (2 fotpedaler), stora hjul för att lätt ta sig fram överallt och i alla väder! Draghandtaget ska vara mjukt rundat, ca 2 cm brett, slätt (ej räfflor eller "fingergrepp") och ha vit celluloid "runtom hörnen" och de båda väskkrokarna ska ej vara för utböjda (så väskor kan ramla av) och de ska ha en "propp" av plast, så man ej "river" sig på dem. Fjädringen ska vara ganska kraftig.

KORGEN: Vävplastklädd och djup, så att babyn får ett skydd för blåst, och kylan tränger ju ej heller lika lätt ner om det är en bra bit från filten/täcket upp till fotsacken. Korgens kortsida (närmast den som drar) ska vara försedd med en förvaringsficka.

SITTINSATSEN: Vävplastklädd. Ska sättas fast mellan chassits sidskalmar; den ska alltså "sjunka ner" en bit och ej bli så onödigt hög. Ryggstödet (förstås ställbart till helt liggläge!) ska vara försett med en förvaringsficka bakpå. Sufflett och fotsack är ett måste!

 

Nuförtiden är ju barnvagnar verkligen annorlunda. Så mycket har ändrats - och man kan ju undra om det ALLTID är enbart till det bättre? Aldrig att man hörde om olyckor med barnvagnar på 60-talet. Då fanns inget ställbart draghandtag som kunde gå av då man drog vagnen i trappor. Ej heller några konstiga tyger som blev noppiga eller blekta med detsamma. Många andra fel och brister kan man peka på också, men jag går inte in på det här.

 

Sammantaget kan jag bara säga att det verkligen är tråkigt att ingen av firmorna har tagit upp någon av sina fina 60-talsmodeller och efter smärre korrigeringar kanske, nytillverkat den. Den skulle ju kunna bli en riktig storsäljare!!! Lite annorlunda än de barnvagnar som rullar nu skulle den ju se ut, men absolut lika funktionsduglig. Jag vet många som väljer att skaffa en retrovagn till sin lilla bebis idag framför att köpa en modern vagn. En ny "trendig" barnvagn ALLA föräldrar vill köpa och använda till sitt barn skulle en nytillverkning av en 60-talsmodell bli!